Хто й навіщо відбивав носи єгипетським статуям
Навіть якщо ви ніколи не цікавилися давньоєгипетськими скульптурами, можете повірити: у багатьох із них відбиті носи. Найбільш правдоподібною відповіддю на запитання, чому в багатьох статуй Стародавнього Єгипту відбито носи, є іконоборство.
Але йдеться не про християнський феномен часів Візантії, коли заперечували культ священних зображень, знищували ікони й переслідували тих, хто їх шанував. У цьому разі мається на увазі іконоборство в ширшому сенсі — знищення зображень або скульптур із політичних, релігійних чи естетичних мотивів. Так, стародавні єгиптяни вірили, що в статуях можуть жити боги або померлі люди, що стали божествами, тому такі об'єкти здатні впливати на матеріальний світ, пояснює Едвард Блайберг, старший куратор експозиції єгипетського, класичного і давнього близькосхідного мистецтва в Бруклінському музеї (США).
Їхню могутність, як вважалося, можна було розбудити за допомогою певних ритуалів або навпаки, «вимкнути», навмисно пошкодивши зображення. Причиною подібних дій могла бути помста померлим або страх розкрадачів гробниць, які побоювалися покарання від тих, чию могилу вони потривожили.
Також фігурувало бажання «переписати історію» чи навіть повністю змінити культуру. Так, коли батько Тутанхамона Ехнатон (1353-1336 роки до н.е.) побажав, щоб у центрі релігії був бог сонячного диска Атон, він став знищувати зображення Амона, бога небес і повітря. Коли ж Ехнатон помер, у Єгипті знову повернулися до поклоніння Амону, а храми та пам'ятники Атона й попереднього фараона було зруйновано. Для Стародавнього Єгипту це було звичайною справою, зазначає єгиптолог Роберт Рітнер.
Статуям відбивали вуха, якщо хотіли, щоб божество не чуло руйнівників і не могло покарати їх, або відокремлювали голови, аби «обрубати» всі можливі комунікативні можливості. Проте найбільш ефективним і швидким способом вважалося відбиття носа
. «Ніс — джерело дихання. Ось чому найпростіший спосіб убити внутрішній дух статуї — задушити, відбивши ніс, — пояснює Блайберг.
Однак парадокс у тому, що таке нав'язливе бажання руйнувати зображення тільки доводить їхню важливість для великої цивілізації, кажуть учені.