Що буде зі шкільними підручниками: новації від депутатів
До парламенту внесено законопроект, який регулює питання експертизи навчальної літератури.
Група народних депутатів, серед яких Сергій Бабак, Юлія Гришина, Інна Совсун та інші внесли до парламенту законопроект №5465 про внесення змін до закону України "Про освіту" щодо вдосконалення науково-методичного забезпечення освіти та якості навчальної літератури, який, як пишуть автори, має встановити чіткі вимоги до якості навчальної літератури, насамперед тієї, що використовуються у закладах повної загальної середньої освіти.
Новації
Законопроектом пропонується визначити поняття «навчальна література». Це електронні та паперові видання, що створені для забезпечення освітнього процесу та містять наукову, навчальну, методичну та/або практичну інформацію, спрямовану на досягнення здобувачами освіти визначених результатів навчання.
Центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки до наявних повноважень:
- організовує розроблення і затверджує стандарти освіти у випадках, визначених цим та спеціальними законами, оприлюднює їх на своєму офіційному вебсайті;
- організовує та здійснює наукове та методичне забезпечення освіти у межах, визначених спеціальними законами;
- організовує проведення досліджень у сфері освіти, необхідних для формування та реалізації державної політики у сфері освіти;
- організовує проведення експертизи навчальної літератури, що використовується в освітньому процесі у дошкільній та повній загальній середній освіті, а також в інших випадках, визначених цим та спеціальними законами, визначає види навчальної літератури, що підлягають експертизі.
Відзначимо ці ж функції нині має Національна академія педагогічних наук України.
У законопроекті прописано, що державні органи, до сфери управління яких належать заклади освіти організовують проведення експертизи навчальної літератури, що використовується для здобуття спеціалізованої освіти;
У законопроекті також прописано, що в освітньому процесі не може використовуватися навчальна література, що містить академічний плагіат, фабрикацію та/або фальсифікацію, твердження, які суперечать визначеним засадам державної політики у сфері освіти та принципам освітньої діяльності, а також навчальна література, що містить ознаки дискримінації, крім випадків, коли відповідні матеріали використовуються для ілюстрування чи пояснення явищ дискримінації. При цьому не зрозуміло, яка література може підпасти під таке визначення.
Вимоги щодо забезпечення дотримання принципів академічної доброчесності при створенні навчальної літератури визначаються центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.
Підручники і навчальні посібники мають відповідати принципам системності, науковості, доступності, віковим та психофізіологічним особливостям здобувачів освіти.
Для забезпечення якості навчальної літератури, її відповідності принципам та вимогам, визначеним законодавством, може здійснюватися експертиза навчальної літератури.
Далі в законопроекті прописано, що навчальна література, що видається (перевидається) за кошти державного та місцевих бюджетів для використання в освітньому процесі у дошкільній та повній загальній середній освіті, відбирається за конкурсом на основі вибору закладів освіти у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки, та має отримати позитивний висновок експертизи, що здійснюється за кошти державного бюджету.
Навчальна література, що видається або придбається за кошти юридичних та фізичних осіб, може проходити експертизу за ініціативи видавців чи замовників, або на підставі звернення фізичних та юридичних осіб.
Навчальна література, в якій за результатами експертизи виявлено невідповідність принципам та вимогам, визначеним законодавством, не може використовуватися в освітньому процесі.
Висновки експертизи навчальної літератури та рішення щодо її використання в освітньому процесі оприлюднюються на сайті центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки, який організовував проведення експертизи, а також в інші способи, доступні споживачам, із зазначенням назви видання та імен експертів, що здійснювали таку експертизу.
Порядок здійснення експертизи визначає центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки.
Відзначимо, парламентарі вже не вперше вносять подібні законопроекти. Раніше парламент відхилив схожий законопроект. Зокрема депутати розкритикували його за те, що він усував Національну академію педагогічних наук від процесу відбору підручників.